راهکارهای موثر برای از بین بردن جای جوش

راهکارهای موثر برای از بین بردن جای جوش

مراقبت از پوست برای درمان آکنه و جوش، امروزه به دغدغه مهمی برای بسیاری از افراد تبدیل شده است. انواع درمان‌های خانگی و پزشکی برای این کار وجود دارد و دیگر نیاز نیست تا نگران این موضوع باشید.

با توجه به اینکه جای باقی مانده جوش چه نوعی باشد و چه مقداری از پوست را گرفته باشد، راهکارهای مختلفی وجود دارد. لایه برداری، لیزر درمانی، نور درمانی و حتی جراحی برای درمان آن به کار برده می‌شوند.

در این مطلب قصد داریم تا به راهکارهای موثر برای از بین بردن جای جوش بپردازیم. با ما همراه باشید.

راهکارهای موثر برای از بین بردن جای جوش

معرفی انواع اسکار و جای جوش

قبل از دانستن روش‌های درمان، لازم است با انواع اسکار روی پوست آشنا شوید.

معرفی اسکار آتروفیک

هرگاه جای جوش فرورفتگی در پوست ایجاد کند به آن اسکار آتروفیک می‌گویند. این جای جوش چند نوع دارد.

  • اگر رد جوش روی صورت به صورت سوزن سوزن باشد، به آن اسکار یخی می‌گویند.
  • اگر تورفتگی‌هایی عمیق با لبه واضح باشد، اسکار جعبه‌ای است.
  • پوستی که بعد از جای جوش ظاهری مواج بگیرد و جای جوش ظاهری مشخص نداشته باشد، اسکار غلتشی دارد. اگر پوست در مسیر بهبود فیبروبلاست کافی نداشته باشد، این اتفاق می‌افتد. فیبروبلاست برای از بین بردن جای جوش و تولید کلاژن لازم است.

معرفی اسکار هایپرتروفیک

اگر بعد از خوب شدن جوش، جای جوش و آکنه برجسته شد، هایپرتروفیک رخ داده است. هایپرتروفیک بر اثر تولید زیاد فیبروبلاست رخ می‌دهد.

معرفی اسکار کلوئیدی

این نوع جای جوش شبیه به نوع هایپرتروفیک بوده، اما با ضخامت بیشتر است. اغلب اطراف آنها از پوست اصلی تیره‌تر است و ممکن است حتی قهوه‌ای و قرمز شوند. این نوع اسکار با خارش و درد هم می‌تواند همراه باشد.

راهکارهای موثر برای از بین بردن جای جوش: روش درمان طبیعی

بیشتر افراد تمایل دارند تا برای از بین بردن جای جوش از درمان‌های خانگی استفاده کنند. به طور مشخص تاثیر این موارد روی پوست مشخص نیست.این مواد خام هستند و  هنگام استفاده در محصولات آرایشی روی آنها تغییرات لازم انجام می‌شود؛ بنابراین مشخص نیست که تاثیرات این مواد روی پوست چگونه است و آیا حساسیت ایجاد می‌کند یا نه. به همین دلیل بهتر است برای بار اول روی کل صورت قرار ندهید؛ زیرا در صورت ایجاد حساسیت کل صورت درگیر می‌شود و درمان طولانی‌تری لازم دارد.

اما درمان‌هایی که به صورت خانگی برای جای جوش استفاده می‌شوند به شرح زیر هستند:

استفاده از روغن سیاه دانه

این روغن با یکدست کردن رنگ پوست، جای قهوه‌ای جوش‌ها را از بین می‌برد.

استفاده از روغن گل رز

اگر جراحی انجام دادید و رد آن روی پوست باقی مانده است، بهتر است از این روغن برای یکدست کردن رنگ پوست و از بین بردن جای جوش، کمک بگیرید.

استفاده از عسل

عسل در مجموع برای پوست صورت و بدن بسیار مفید است. اگر این ماده روی پوست قرار بگیرد، به بهبودی زخم‌های ناشی از جوش و آکنه کمک می‌کند. همچنین با تقویت پوست از بروز جوش و آکنه جلوگیری می‌کند.

استفاده از گیاه آلوئه ورا

این گیاه نیز مانند عسل، برای بهبود زخم‌ها موثر است. همچنین برای بهبود رنگ پوست و مقابله با خشکی و واکنش آلرژیک پوست این گیاه نقش موثری دارد.

راهکارهای موثر برای از بین بردن جای جوش: درمان‌های پزشکی

پزشک با بررسی شرابط پوست و جایی که از جوش‌ها روی پوست باقی مانده است، یکی از درمان‌های زیر را برای از بین بردن جای جوش انتخاب می‌کند.

روش لایه برداری شیمیایی

این نوع درمان متناسب با نوع پوست و آکنه‌ای که باقی مانده انتخاب می‌شود.

در طی آزمایشی، لایه برداری اسید تری کلرواستیک مورد بررسی قرار گرفت که این لایه برداری روی 70% جای جوش‌ها موثر بود، اما اسید گلیولیک، کاهش قابل توجهی ایجاد نکرد.

بعضی افراد باید از چند نوع لایه برداری برای درمان پوست استفاده کنند.

روش تزریق

با تزریق کورتیکواستروئیدها، پوستی نرم و یکدست حاصل می‌شود. این نوع درمان بیشتر برای جای جوش‌های هایپرتروفیک یا کلوئید جواب می‌دهد. در طی این درمان باید به طور مرتب هر چند هفته یکبار تزریق انجام شود.

روش پرکننده پوست

این نوع درمان مناسب انواع اسکار آتروفیک و چرخشی و جعبه‌ای است. محصولاتی که برای این نوع درمان استفاده می‌شوند، شامل محصولات کلاژنی، پلی متیل متاکریلات، اسید هیالورونیک، پلی آکریل آمید، پلی ال-لاکتیک اسید و سیلیکون است.

با توجه به تجویزی که پزشک دارد، برای از بین بردن جای جوش، این درمان باید در سیکل‌های چند ماهه تکرار شود. برای اطمینان از اینکه کدام پرکننده مناسب پوست شما است، با پزشک مشورت کنید.

روش میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ همانطور که از نامش مشخص است با سوزن‌های ریز انجام می‌شود. این سوزن‌ها اطراف جای زخم زده می شوند تا پوست برای ساخت کلاژن تحریک شود. درصد بهبودی این روش 31 تا 62 درصد است.

ممکن است بعد از این کار قرمزی و التهاب را تجربه کنید، اما پس از مدتی این عوارض رفع می‌شود.

روش لیزر درمانی

لیزر با حذف بالاترین لایه پوست، آن را جوان‌تر می‌کند. در نتیجه جای جوش‌ها از بین می روند. این نوع درمان بیشتر مناسب کسانی است که پوست روشن‌تری دارند. 

روش عمل جراحی

عمل جراحی زمانی توصیه می‌شود که دیگر هیچکدام از درمان‌ها جواب ندهد. البته حتی جراحی به تنهایی کافی نیست و باید در کنار آن از سایر درمان‌ها به صورت مکمل استفاده شود.

روش عمل جراحی

سخن پایانی

برای مراقبت صحیح از پوست باید درمان را برای مدت طولانی ادامه دهید. همچنین نباید مدام از این درمان به آن درمان بروید. مثلا اگر فکر می‌کنید درمانی برای یک یا دو ماه جواب قابل قبولی داد، اما روند آن کند است، باید زمان بیشتری را برای آن صرف کنید. پوست‌ها با هم تفاوت دارند و یک نوع توصیه، مناسب همه افراد نیست. بهتر است برای نتیجه گیری بهتر برای از بین بردن جای جوش، حتما با پزشک مشورت کنید.

برای اطلاع از محصولات به سایت گلوریاکازمتیک مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping cart
Start typing to see products you are looking for.
Shop
0 items Cart
Wishlist
My account