راه‌های مراقبت از پوست زیاد هستند و نیاز نیست از محصولات مراقبتی گران قیمت برای داشتن پوستی سالم استفاده کنید. مواد غذایی که وارد بدن می‌شوند، یکی از مهم‌ترین فاکتورها در حفظ سلامتی بدن مخصوصا پوست و مو هستند. 

یکی از چربی‌های مفید غیر اشباع که به راحتی در دسترس قرار دارد، امگا 3 است. امگا 3 در گردو، ماهی‌ها و انواع غذاهای دریایی، انواع دانه‌های روغنی و مغز‌ها وجود دارد.

اما تاثیر امگا 3 روی پوست و مو چگونه است؟ آیا آزمایشاتی مبنی بر تاثیر مستقیم آن وجود دارد؟ برای دانستن این اطلاعات تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

بررسی 6 مزیت امگا 3 برای پوست و مو

ابتدا لازم است بدانید که انواع امگا 3 عبارتند از: آلفا لینولینک اسید ALA، ایکوز اپنتانوئیک اسید EPA، اسید دوکوزاهگزانوئیک DHA. 

 فواید اصلی مصرف امگا3 کاهش افسردگی، کاهش التهاب و نشانه‌های بیماری‌های قلبی است. در کنار این موارد، مصرف این ماده مهم غذایی برای پوست و مو مفید است، اما باید برای این مزیت‌ها، بررسی بیشتری انجام دهیم. در ادامه به 6 مورد از آنها می‌پردازیم.

محافظت از پوست در برابر نور خورشید

در طی مطالعاتی که روی گروهی از افراد، برای بررسی تاثیر امگا 3 روی پوست و مو صورت گرفت، روی گروه اول از EPA و در دومی از دارونما استفاده کردند. در طی 3 ماه گروه اول تا 136 درصد میزان آفتاب سوختگی کاهش پیدا کرد و در گروه دوم تاثیری مشاهده نشد.

در بررسی دیگری، از روغن ساردین که ترکیبی از EPA و DHA را دارد، استفاده شد. در این شرایط 25 درصد میزان قرمزی پوست در مقابل اشعه فرابنفش B اتفاق افتاد. 

از دیگر تاثیرات امگا 3 در برابر نور خورشید، بهبودی تاول‌های پوستی ناشی از آفتاب سوختگی و بثورات پوستی است. 

بهبود سریع‌تر زخم‌‌ها

طبق تحقیقات حیوانی انجام گرفته، استفاده از امگا 3 به صورت موضعی و تزریقی در رگ، زخم‌ها را سریع‌تر بهبود می‌دهد، اما این تحقیقات لازم است که روی انسان‌ها انجام شود تا نتیجه دقیق آن مشخص شود.

کاهش آکنه و جوش‌های صورت

وجود امگا 3 در غذا، امکان کاهش آکنه‌های پوستی و جوش‌ها را ایجاد می‌کند. امگا 3 با کاهش التهاب پوستی، جوش‌ها و آکنه‌هایی که دراثر این علت به وجود آمده‌اند را کاهش می‌دهد. البته در بیشتر مواقع مطالعات کاهش آکنه زمانی بوده است که امگا 3 به همراه مواد مغذی دیگری استفاده شده باشد. 

داروی ایزوتروتینوئین، دارویی است که برای درمان آکنه‌های شدید استفاده می‌شود. اگر در کنار این دارو از امگا 3 استفاده کنید، عوارض احتمالی آن کاهش پیدا می‌کند.

بهبود پوست و مو با امگا 3

محافظت از پوست در مقابل خشکی، خارش و قرمزی

یکی دیگر از موارد تاثیر امگا 3 روی پوست و مو، کاهش خارش و قرمزی پوست است. خارش و قرمزی پوست از خشکی پوست ناشی می‌شود. امگا 3 با تامین رطوبت پوست از آن محافظت می‌کند. همچنین برای کاهش علائم بیماری‌های پوستی، مانند پسوریازیس و درماتیت آتوپیک مناسب است.

در طی تحقیقی که صورت گرفته است، زنانی که از روغن دانه کتان که در آن امگا 3 دارد، به طور روزانه برای حفظ رطوبت پوست استفاده می‌کردند، بعد از 12 هفته، 39 درصد پوست شفاف‌تر و لطیف‌تری داشتند. 

کاهش ابتلا به سرطان پوست

در مورد تاثیر امگا 3 روی پوست و مو و کاهش سرطان پوست، هنوز در مرحله تحقیقات حیوانی قرار دارند. وجود امگا 3 در رژیم غذایی، باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان و رشد تومورهای سرطانی می‌شود. 

کاهش ریزش مو و تقویت رشد آن

تاثیرات امگا 3 به طور مشخص برای مو شفاف نیست. بیشتر تحقیقات در این قسمت بر روی حیوانات صورت گرفته است؛ لذا نتایج تقریبی هستند.

امگا 3 با تقویت پاپیلای پوستی، به رشد مو و تقویت آن کمک می‌کند. پاپیلا در پایه فولیکول مو است و نقش اساسی در رشد و تقویت مو دارد. از این رو ممکن است برای رشد موها موثر باشد.

ماهی حاوی امگا 3

چه مقدار از مصرف امگا 3 برای پوست مفید است؟

در رابطه با تاثیر امگا 3 روی پوست و مو و مقدار استفاده از آن، هیچ توصیه مشخصی وجود ندارد که چه مقدار از مصرف روزانه، برای بهبود پوست و مو نیاز است، اما طبق تحقیقات مصرف روزانه 250 تا 500 گرم EPA و DHA  مفید است. 

برای مصرف روغن ماهی، توصیه می‌شود دو ماهی در هفته یا معادل 500 گرم امگا 3 در روز مصرف شود.

این غذاها باید به طور منظم مصرف تا تاثیرات آنها مشخص شوند. بعد از مصرف مداوم 3 ماهه امگا 3 تغییرات زیادی در پوست خود مشاهده می‌کنید.

نحوه مصرف امگا 3 برای وگان‌ها

در هر صورت درست است که به طور دقیق از تاثیر امگا 3 روی پوست و مو آگاه نیستیم، اما بدن نیاز به این ماده مهم دارد. همانطور که می‌دانید بیشتر منابع امگا 3 که معمولا استفاده می‌شوند، حیوانی هستند. اما وگان‌ها برای تامین این ماده مهم نگران نباشند. برای ماهی‌ها، تخم مرغ و هر امگا3 که از حیوانات به دست می‌آید، جایگزینی وجود دارد. مواد زیر در این لیست قرار می‌گیرند.

  • دانه کتان با داشتن 2350 میلی گرم امگا 3 در هر وعده منبع خوبی برای تامین آن است. از این دانه به عنوان مکمل در اسموتی‌ها و یا به همراه بلغور جو دو سر در وعده صبحانه استفاده می‌شود.
  • دانه چیا در هر وعده 5060 میلی گرم امگا 3 در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهد.
  • لوبیا، دانه کنف، سویا و گردو دیگر مواد غذایی هستند که به طور معمول استفاده می‌شوند و سرشار از امگا 3 هستند.

مواد غذایی حاوی امگا 3 مناسب وگان‌ها

سخن پایانی

امگا 3 فواید زیادی برای پوست دارد. اما در نظر بگیرید مصرف بی رویه آن عوارض آن را بیشتر می‌کند. در واقع رعایت تعادل کلید سلامتی است. در مجموع راه حل‌های تغذیه‌ای شاید نتیجه سریع یا نهایی که مد نظر دارید را برای پوست تامین نکنند. در نتیجه بهتر است در کنار رعایت تغذیه برای تثبیت تاثیر امگا 3 روی پوست و مو، از مرطوب کننده‌ها و کرم‌های ضد آفتاب مناسب پوستتان استفاده کنید.