بعد از گذشت دو سال توسعه و تلاش، فنتی بیوتی وارد بازار شد. مانند تمام کارهایی که ریحانا انجام میدهد، در این کار نیز از تمام تلاش و توان خود استفاده کرده است.
فنتی بیوتی در 17 کشور و 1600 فروشگاه عرضه شد و این تغییری اساسی در بازاریابی است. هدف این برند این است که تمام زنان بدون توجه به رنگ، نوع پوست و استایل بتوانند از این لوازم آرایشی استفاده کنند. در خط لوازم آرایشی ریحانا، حدود 40 رنگ کرم پودر با کیفیتی همانند فیلترهای اینستاگرام وجود دارد.
در این مطلب قصد داریم تا ابتدا از زبان ریحانا درباره فنتی بیوتی بنویسیم و سپس به بازاریابی ویژهای که در این برند وجود دارد، بپردازیم.
فنتی بیوتی از زبان ریحانا
طی مصاحبهای که از ریحانا درباره خط لوازم آرایشی او، برند فنتی بیوتی انجام شد، ریحانا عنوان کرد: «من در نوجوانی هیچگاه اجازه استفاده از لوازم آرایش را نداشتم، آشنایی من با لوازم آرایش از زمانی است که مادرم در مغازهای برای فروش کار میکرد.»
او درباره برند فنتی میگوید: «هدف ما هیچگاه ترویج کمال نبوده است، ما میخواهیم همه بدانند که خودشان زیبا هستند. محصولات ما اجازه درخشش به آنها میدهد.»
او درباره راهاندازی فنتی بیوتی میگوید: «من سالها به داشتن خط لوازم آرایش فکر کردم، اما اگر برندی بخواهد تاثیرگذار باشد، باید اعتبار ویژهای داشته باشد تا زنان و دختران به آن اطمینان پیدا کنند.»
محصول مورد علاقه ریحانا
محصول مورد علاقه ریحانا هایلایتر است. او میگوید استفاده از هایلایتر به شدت گسترده شده است. آن را میتوان روی بدن، چشم و گونه استفاده کرد. درخشان است و در تمام رنگها در فنتی بیوتی عرضه شده است. هدف فنتی بیوتی این بود که برای زنان با انواع طیف رنگ پوست محصول تولید کنیم، زیرا هر آنچه قبلتر وجود داشت روی پوست زنان با رنگ پوست تیرهتر خوب نبود. تنوع رنگ در خط لوازم آرایشی ریحانا، اتفاق خوبی در دنیای آرایش است.
از زمان آهنگ good girl gone bad
ریحانا درباره زمانی که این آهنگ و آلبوم آن پخش شد، میگوید: «سوالی که از خودم پرسیدم این بود که چه چیزی در زندگی برای از دست دادن وجود دارد؟ تصمیم من بر این بود که همیشه خودم باشم و تمام هدفم در زندگی حفظ آرامشم باشد. اینگونه فقط در راستای اهدافم قدم برمیدارم.»
اهمیت بازاریابی فراگیر در خط لوازم آرایشی ریحانا
فنتی با بازایابی فراگیری که داشت، تغییر چشمگیری در بازاریابی صنعت زیبایی ایجاد کرد. مدیر بازاریابی این مجموعه درباره این مورد گفته است:
«در اتاقی تمام رهبران تجاری فنتی بیوتی حضور داشتند، اولین تریلر تبلیغاتی برند را پخش کردیم، همگی از حضور زنان با فرهنگهای مختلف در این تریلر احساساتی شدیم.»
برای ما واضح بود که این برند به قلب زنان وارد خواهد شد، اما بارخوردی که در نهایت گرفتیم، فرای چیزی بود که تصور داشتیم. با توجه به اینکه این کار ما سابقهای نداشت، تصمیم گرفتیم تمام قوانین سنتی را برای پیادهسازی آن بشکنیم. نتیجهای که به دست آمد بیشتر از آنچه انتظار داشتیم بود.»
در سال اول فعالیت خط لوازم آرایشی ریحانا، این برند در یوتیوب به عنوان بزرگترین برند تاریخ و موفقترین از لحاظ تجاری معرفی شد. در سال 2017 مجله تایم آن را به عنوان بهترین اختراع اعلام کرد.
در طی این روند، درسهایی بزرگ آموختیم:
هیچ کس نباید حذف شود
ریحانا بر این اصل تاکیید داشت که زیبایی باید برای همه باشد و هیچکسی نباید حذف شود. در امر بازاریابی لازم بود تا تمام مصرفکنندگان در نظر گرفته شوند.
در ابتدا خط لوازم آرایشی ریحانا،40 سایه داشت که امروزه به 50 عدد رسیده است. هیچ برندی به این شکل از روشنترین پوست تا تیرهترین پوست را شامل نمیشد. این اتفاق باعث شد تا تمام افراد خود را جزئی از این برند حس کنند.
ارزشها کار را پیش می برند
تصمیم ریحانا برای در دسترس بودن فنتی برای تمام زنان جهان، کاری دشوار بود. به طور همزمان بدون در نظر گرفتن تفاوت ساعت در 17 کشور استراتژی بازایابی این برند راه اندازی شد. همچنین، 137 کشور برای ارسال مستقیم در لیست وجود داشتند.
برای تولید محتوای بازاریابی، دقت زیادی لازم بود. هیچ اشتباهی قابل قبول نبود؛ زیرا تمام استراتژی را از بین میبرد. در نهایت اتفاقی که افتاد در چشم خبرنگاران و مصرفکنندگان، عالی به نظر رسید. اما چیزی که آنها ندیدند تلاش بیشتر از 500 رهبر بازاریابی در جهان برای تیمهای بازاریابی، زنجیره تامین، برند و تجاری و خرده فروشی در خط لوازم آرایشی ریحانا بود که همه کارها را به صورت هماهنگ با هم انجام میدادند.
واکنش مصرفکنندگان در شروع کار عالی بود. عکسهای مصرفکنندگان با محصولات از سراسر جهان را، چه با فروشگاهها و چه با خرده فروشها، دریافت کردیم. در نهایت از افزایش غیرقابل پیشبینی خرید، وبسایت بار بیش از حدی را متحمل شد و با مشکل روبهرو شد.
«ماموریت ما برای عرضه این برند، زیبایی برای نسل بعدی است.»
به جای اینکه درباره چیزی حرف بزنی، آن را نشان بده
رویای برند فنتی بیوتی، ایجاد بزرگترین برند زیبایی درتاریخ بود و آنچه به دست آمد تغییری بزرگ در صنعت زیبایی بود. بعد از ایجاد خط لوازم آرایشی ریحانا، فنتی بیوتی، برنامهای جدید به نام "تاثیرات فنتی" ایجاد کرد. در این فراخوان باقی صنایع را برای تغییر شرایط موجود به چالش کشیدیم. در صنعت زیبایی، برندها خطوط آرایش خود را گسترش دادند و تاثیر مثبت به وجود آمد.
سخن آخر
هدف برند فنتی بیوتی، پذیرش خود و درخششی دوباره است. راهی که فنتی بیوتی برای تبلیغات استفاده کرد، تبلیغات فراگیر بود. با استفاده از فرهنگ مردم در تبلیغات، آنها را بیشتر درگیر خود میکنید. درواقع خط لوازم آرایشی ریحانا باعث ارتباط نزدیکتر برند و مردم شد. سعی کنید به افراد با تخصص مختلف به عنوان ادویه نگاه کنید، آنها در کنار هم چاشنی خوشمزهای برای برند شما میسازند.
دیدگاه خود را بنویسید