درمان جوش سر سیاه

درمان جوش سر سیاه

جوش ‌های سرسیاه یکی از رایج‌ترین شکل‌های آکنه هستند. اگرچه افرادی که پوست چرب دارند در برابر جوش‌های سرسیاه آسیب پذیرتر هستند، اما انواع دیگر پوست نیز از این مشکل در امان نیستند. زمانی که منافذ پوست با ترکیبی از سلول‌های مرده پوست و چربی اضافی (سبوم) غدد چربی شما مسدود شده و جوش‌های سرسیاه پدیدار می‌شوند.

جوش‌های سرسیاه باعث ایجاد اکسیداسیون تیره رنگ می‌شوند که به مرور زمان رنگ پوست را کدر و تیره می‌کنند. این که با فشار دادن جوش بتوانید زودتر از شر آن خلاص شوید وسوسه انگیز است، اما متاسفانه موجب ایجاد زخم شده و آسیب‌های دیگری به پوست شما وارد می‌کند. در ادامه بررسی می‌کنیم که دلایل ایجاد این نوع جوش چیست؟ راه درمان جوش سر سیاه چیست و چطور می‌توان از شکل‌گیری آن‌ها جلوگیری کرد؟

درمان جوش سر سیاه

چه چیزی باعث ایجاد جوش های سر سیاه می شود؟

جوش‌های سرسیاه زمانی ایجاد می‌شوند که در دهانه فولیکول‌های مو در پوست شما، گرفتگی یا پلاگ ایجاد شود. هر فولیکول حاوی یک مو و یک غده چربی است که روغن تولید می‌کند. این روغن که سبوم نام دارد پوست را نرم می‌کند. سلول‌ها و روغن‌های مرده پوست در دهانه فولیکول پوست جمع می‌شوند و برآمدگی به نام کومدو را به وجود می‌آورند. اگر پوست روی برجستگی بسته بماند، برجستگی سر سفید ایجاد می‌شود. هنگامی که پوست روی برآمدگی باز می‌شود، قرار گرفتن در معرض هوا موجب سیاهی جوش می‌شود. در نتیجه ایجاد جوش‌های سر سیاه اجتناب ناپذیر است و باید راه درمان جوش سر سیاه را پیدا کنیم.

عوامل موثر در ایجاد جوش‌های سرسیاه

برخی از عوامل احتمال ابتلا جوش‌های سر سیاه را افزایش می‌دهند، از جمله:

  1. تولید شدن بیش از حد چربی توسط پوست
  2. تجمع باکتری پروپیونی باکتریوم آکنه روی پوست
  3. تحریک فولیکول‌های مو، زمانی که سلول‌های مرده پوست ریزش منظم ندارند.
  4. تغییرات هورمونی که باعث افزایش تولید چربی پوست در سال‌های نوجوانی، در طول قاعدگی، یا هنگام مصرف قرص‌های ضد بارداری
  5. مصرف برخی داروهاف مانند کورتیکواستروئیدها، لیتیوم یا آندروژن‌ها

این عقیده وجود دارد که رژیم غذایی نیز می‌تواند در ایجاد جوش‌های سرسیاه موثر باشد. محصولات لبنی و غذاهایی که سطح قند خون را افزایش می‌دهند، مانند کربوهیدرات ها، ممکن است در چرب شدن پوست و تشکیل جوش‌های سر سیاه نقش داشته باشند، اما این ارتباط به صورت علمی اثبات نشده است.

راه درمان جوش سر سیاه چیست؟

درمان به کمک کرم، ژل یا شوینده‌ها بهترین راه برای رهایی از جوش‌های سر سیاه است. البته به شرطی که گزینه مناسب برای پوست خود را انتخاب کنید.

استفاده از شوینده برای از بین بردن جوش‌های سر سیاه

برای شستشوی پوست، بهتر است از پاک‌کننده‌ای استفاده کنید که در ترکیبات خود دارای اسید سالیسیک است. اسید سالیسیک به دلیل اینکه چربی اضافی پوست و سلول‌های مرده که از عوامل ایجاد کننده مسدود شدن منافذ پوست هستند را در خود حل می‌کند بهترین گزینه برای درمان انواع جوش است. برای خلاص شدن از شر منافذ باز پوست می توانید مقاله چطوری از شر منافذ پوست خلاص شویم؟ را مطالعه کنید.

با استفاده از پاک کننده حاوی این ترکیب، می‌توانید آلودگی‌های روزانه، چربی و مواد آرایشی را از پوست خود کاملا پاک کنید. برای شستشو با شوینده حاوی این ترکیب توجه داشته باشید که پوستتان به آن حساسیت نشان ندهد. اگرچه این ترکیب برای همه انواع پوست مناسب بوده، اما به ویژه برای پوست‌های خشک بسیار مناسب است.

لایه برداری برای درمان جوش‌ سر سیاه

مرحله بعدی لایه‌برداری پوست با یک لایه‌بردار مناسب است. البته در صورتی که پوست شما درگیر آکنه‌های التهابی است به هیچ وجه نباید آن را لایه‌برداری کنید. لایه‌برداری منظم سلول‌های مرده پوست را از بین می‎برد. در نتیجه از مسدود شدن منافذ پوست جلوگیری می‌کند. لایه‌برداری اگرچه به عنوان یک درمان اولیه برای جوش‌های سرسیاه در نظر گرفته نمی‌شود، اما یک راه موثر برای درمان جوش سر سیاه و بستن منافذ پوست است. لایه‌برداری همچنین پیری پوست را به تعویق می‌اندازد. استفاده از لایه‌بردار حاوی اسیدهای هیدروکسی آلفا و بتا تاثیرات بهتر و موثرتری خواهد داشت.

 استفاده از براش پاک‌کننده صورت هنگام شستشوی صورت با لایه بردار هم در از بین بردن سلول‌های مرده اضافی پوست موثر است و درمان جوش سر سیاه را تسریع می‌کند. البته افرادی با پوست حساس، نباید از براش‌های پاک‌کننده استفاده کنند.

استفاده از ماسک‌ خاک رس برای حذف جوش‌های سر سیاه

استفاده از ماسک، به ویژه ماسک خاک رس، برای از بین بردن جوش‌های سر سیاه بسیار مفید است. ماسک خاک رس، چربی‌ها و سموم را از پوست خارج کرده و احتمال ایجاد جوش‌های سر سیاه را کاهش می‌دهد. ماسک خاک رس یک گزینه بسیار عالی برای کاهش چربی پوست است. علاوه بر این در ترکیبات رس برخی از ماسک‌های گوگرد وجود دارد. گوگرد نیز سلول‌های مرده پوست را نابود می‌کند و به جوش‌های سر سیاه اجازه تشکیل شدن نمی‌دهد. اگر از لایه‌بردار استفاده می‌کنید دو بار در هفته و بدون لایه‌بردار یک بار در هفته از ماسک‌های پوستی برای درمان جوش سر سیاه کمک بگیرید.

راه آخر برای درمان جوش‌های سر سیاه

ممکن است پس از استفاده از شوینده، لایه‌بردار و ماسک‌های مناسب، جوش‌های سر سیاه پوست شما از بین نرفته باشند. در این صورت بهترین راه مشورت با یک متخصص پوست است. متخصص پوست با به‌کارگیری راهکارهای موثرتری، مثل تخلیه با ابزار تخصصی برای درمان جوش‌های سر سیاه شما را از شر آنها خلاص می‌کند.

چطور از ایجاد جوش‌های سر سیاه جلوگیری کنیم؟

با رعایت چند نکته می‌توانید پوست خود را از درگیری با جوش‌های سر سیاه نجات دهید:

  1. شستشوی منظم و روزانه 
  2. استفاده از محصولات بدون روغن
  3. استفاده از لایه‌بردار 

نکته مهمی که باید مورد توجه قرار بگیرید، این است که تحت هیچ شرایطی با آرایش نخوابید و حتما قبل از خواب آرایش خود را کاملا پاک کنید. پاک نکردن آرایش، یکی از مهم‌ترین دلایل تشکیل جوش‌های سر سیاه است. همچنین برای جلوگیری از ایجاد انواع جوش ها باید از اسفنج و براش های مرغوبی چون اسفنج گلوریا و براش محصولات ایگشو استفاده کنید و به صورت مداوم آن ها را تمیز کنید.

چطور از ایجاد جوش‌های سر سیاه جلوگیری کنیم؟

کلام آخر

جوش سر سیاه یکی از آسیب‌های پوستی است که ظاهر پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد. جوش سر سیاه به خاطر وجود چربی اضافه و سلول‌های مرده روی پوست ایجاد می‌شوند. این جوش‌ها می‌توانند باعث ایجاد اکسیداسیون تیره و کدر شدن پوست شوند. درمان جوش سر سیاه، راه جلوگیری از این اتفاق است. شوینده‌های صورت، لایه‌بردارها و ماسک‌های پوستی ابزار مقابله با جوش‌های سر سیاه هستند. البته برای استفاده از این محصولات باید گزینه مناسب پوست خود را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping cart
Start typing to see products you are looking for.
Shop
0 items Cart
Wishlist
My account