بهترین روش مراقبت از پوست چرب

چند راهکار ساده برای افزایش زیبایی طبیعی

پوست به عنوان لایه بیرونی بدن نیاز به مراقبت دارد. سلامت پوست بر سلامت روانی فرد نیز تاثیر دارد. برای اینکه بتوانید پوستی سالم داشته باشید، باید روی پوست خود شناخت داشته باشید.

یکی از انواع پوست، پوست چرب است. پوست چرب به دلیل داشتن چربی بیش از حد، بیشتر مستعد اکنه و جوش است؛ در نتیجه اگر چربی‌های آن را کنترل نکنید، مجبور هستید راه‌های دیگر درمان را نیز به روتین روزانه خود اضاقه کنید. در این مطلب قصد داریم تا به معرفی راه و روش‌های مراقبت از پوست چرب بپردازیم. 

بهترین روش مراقبت از پوست چرب

چربی پوست چطور تولید می‌شود؟

روغن پوست به نام سبوم، توسط غده‌های چربی فولیکول پوست ایجاد می‌شود. پوست صورت تراکم موی بالایی دارد و به همین دلیل است که چربی زیادی روی پوست تولید می‌شود. این سبوم از رشد باکتری‌ها، خشکی و کم آب شدن پوست جلوگیری می‌کند. اگر این سبوم در حالت تعادل باشد، پوست انعطاف‌پذیر می‌شود و اگر چربی بیش از حد تولید شود، جوش‌ها پیدا می‌شوند.

راهکارهایی برای مراقبت از پوست چرب

اگر پوست چربی دارید و قصد دارید تا با مراقبت روزانه از آن مراقبت کنید، راهکارهای زیر مناسب شما هستند.

انجام روتین روزانه پاکسازی صورت

شاید فکر کنید اگر صورت چربی دارید با شستن زیاد پوستی بهتری خواهید داشت. اما این تفکری اشتباه است، شستن مکرر اوضاع پوست را بدتر می‌کند. شاید یکی از راه‌های منطقی برای از بین بردن چربی اضافه پوست صورت، پاکسازی آن باشد. اما میزان این پاکسازی اهمیت دارد. از بین رفتن سبوم مورد نیاز و طبیعی پوست، به آن آسیب وارد می‌کند.

انتخاب پاک‌کننده مناسب پوست برای مراقبت از پوست چرب، اهمیت زیادی دارد؛ فوم‌ها، ژل‌ها و آب انواع پاک کننده‌هایی هستند که باید با آگاهی آنها را انتخاب کنید. پاک‌کننده کرمی یا شیری، آلودگی پوست را از بین می‌برد و رطوبت مورد نیاز پوست را برای آن فراهم می‌کند.

استفاده از مرطوب‌کننده‌ها

اگر تصورتان این است که چون پوست چربی دارید آن پوست نمی‌تواند خشک شود، اشتباه می‌کنید. اگر همزمان با کنترل چربی از محصولات آبرسان استفاده نکنید، هم پوست چرب و هم پوست کم آبی خواهید داشت. اما برای انتخاب کرم آبرسان باید دقت لازم را داشته باشید. کرم‌های گیاهی، غنی و سنگین هستند و احتمال اینکه پوست شما را مستعد ایجاد آکنه و جوش کنند، زیاد است.

استفاده از سالیسیلیک

در مجموع در آزمایشات مختلف اسیدها به عنوان مواد مفیدی برای مراقبت از پوست چرب معرفی شدند. اما نوع اسید سالیسیلیک تاثیر زیادی در کنترل چربی بیش از حد پوست، جوش‌های سر سیاه و لکه‌ها دارد.

اسید سالیسیلیک، اسید چربی دوست است، در نتیجه عملکرد خوبی در جذب چربی‌ها دارد و آنها را تجزیه می‌کند. همچنین این اسید ضد التهاب است و با نفوذ به منافذ پوست آنها را پاکسازی می‌کند. 

بهتر است این ماده را در روتین پوستی روزانه خود قرار دهید. توجه داشته باشید که در موقع استفاده از این ماده باید برای حدود 2 دقیقه آن را روی پوست ماساژ دهید، تا به طور کامل روی پوست اثر کند.

کنترل رژیم غذایی

طبق گفته متخصصان، یکی از عوامل چربی اضافی پوست، مشکلات روده است. شکر و لبنیات دو عامل تاثیرگذار در تولید چربی پوست هستند. روی وظیفه تنظیم غدد تولیدکننده چربی را دارد، در نتیجه بهتر است برای مراقبت از پوست چرب، از غذاهایی استفاده کنید که در آنها به مقدار کافی روی وجود داشته باشد. حبوبات و آجیل مواد غذایی هستند که سرشار از روی هستند.

بیشتر بدانید: با خوردن این مواد غذایی پوستی زیباتر و شفاف تر داشته باشید

دلیل منع کردن مصرف شکر و قند این است که هورمون انسولین که در اثر خوردن شکر و قند ترشح می‌شود، باعث افزایش تولید سبوم می‌شود.

توجه به سلامت هورمون‌ها

همانطور که گفتیم اختلال در انسولین موجود در بدن باعث تولید سبوم بیش از حد می‌شود. هورمون‌های دیگر بدن نیز مانند این هورمون در تعادل میزان چربی پوست تاثیر دارند. هورمون آندروژن درست قبل از زمان پریود و در افراد مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک، به مقدار زیادی ترشح می‌شود. این هورمون با ارسال پیام‌هایی به غدد چربی، میزان تولید چربی پوست را افزایش می‌دهد. 

برای آگاهی بیشتر از راه‌های مراقبت از پوست چرب، بهتر است بدانید که راه‌های دیگر آزادسازی هورمون آنتروژن، استرس، تغییرات درونی مانند قاعدگی، پیشگیری از بارداری، زایمان و یائسگی هستند. 

افرادی که مستعد آکنه هستند، استرس تاثیر بیشتری روی پوست آنها در تولید چربی دارد. اغلب مواردی که باعث استرس می‌شوند، معمولا خارج از کنترل فرد هستند. در نتیجه تغییر عادات زندگی از جمله خواب، تغذیه و ورزش می‌تواند به کنترل شرایط استرس‌زا کمک کند.

توجه به مواد آرایشی

افراد با پوست چرب بهتر است که فقط از کرم‌پودرهای مایع استفاده نکنند. گاهی استفاده از پودر‌ها با مواد معدنی مناسب، برای داشتن پوستی شفاف در عین حال که در اثر تولید چربی زیاد برق نمی‌زند، لازم است.

توجه به مواد آرایشی

استفاده از ماسک خاک رس

انواع ماسک‌ها در کنترل چربی پوست برای مراقبت از پوست چرب، موثر هستند. اما یکی از بهترین انواع ماسک برای پوست‌های چرب، خاک رس است. هنگامی که خاک رس روی پوست قرار می‌گیرد، مانند اسفنج در مقابل آب عمل می‌کند؛ یعنی تمامی چربی اضافی را جذب می‌کند. 

برای استفاده از ماسک خاک رس، هم می‌توانید خاک رس بهداشتی تهیه کنید و از آن ماسک خانگی بسازید و هم می‌توانید ماسک‌هایی تهیه کنید که از خاک رس سبز فرانسوی تشکیل شده باشند.

سخن پایانی

مهم‌ترین نکته‌ای که در آخر باید بدانید این است که با هر نوع پوست و هر نوع درمان و روش مراقبتی، تغذیه کردن پوست را فراموش نکنید. تغذیه مرتب پوست باعث طی شدن چرخه منظم بازسازی می‌شود. امیدواریم با در نظر گرفتن تمامی روش‌های مراقبت از پوست چرب که در بالا معرفی شدند، پوستی سالم داشته باشید.

برای اطلاع از قیمت محصولات به سایت گلوریاکازمتیک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shopping cart
Start typing to see products you are looking for.
Shop
0 items Cart
Wishlist
My account